Terveiset kesäisestä Pärnusta! Vietimme viime viikolla 3 yötä perheen kanssa tuossa kivassa ja idyllisessä Viron kesäkaupungissa, jonne ajelee noin puolitoista tuntia Tallinnasta. Itse olen käynyt Pärnussa kerran aikaisemmin ja siitäkin jo neljä vuotta aikaa. Emilialle ja tytöille visiitti Pärnussa oli ensimmäinen, ei varmasti kuitenkaan viimeinen, sillä viihdyimme koko porukka kohteessa vaikka matkalle mahtui pieniä nurinoita ja narinoita 🙂 Meitä oli siis yhteensä 8 henkeä ja minä niistä ainoa miespuolinen. Matkaan lähti meidän viiden lisäksi äitini ja veljen 2 tyttöä.

Kello herätti maanantai aamuna klo. 4:45

Eipä siinä kovin montaa tuntia tullu nukuttua kun kello jo soi. Kamat oli valmiina jo eteisessä, eli ei tarvinu kun keitellä kaffet, pukea päälle ja hetki heräillä ennen lähtöä. Ajettiin tytön kanssa Porvoosta Helsinkii Emilian luokse, mihin jätettiin auto parkkiin, siitä jatkettiin matkaa metrolla ja ratikalla kohti Katajanokkaa. Kaikki oli onneksi hyvällä tuulella ja askel kulki pienimmilläki. Terminaalin saavuttiin aikataulussa ja siellä odotti oma äiti veljen kahden tytön kanssa. Menomatka taitettiin nopeasti Vikingline Expressillä, jossa ei onneksi muuta tekemistä ole kuin istua paikallaan puolitoista tuntia.

Tallinnan päässä muu porukka jäi nautiskelemaan auringonpaisteesta, kun minä otin taksin alle ja suuntasin lentokentälle hakemaan vuokra-autoa. Varattiin auto vasta muutama päivä ennen lähtöä ja ainut vuokraamo mistä löydettiin sopivan kokonen ja hintanen menopeli, oli lentokentällä Budget car rent. Lentokenttä on onneksi tosi lähellä, noin 15min Tallinnan keskustasta ja taximatka maksoi noin 14€.

Matka taittui leppoisasti Tallinnasta Pärnuun, reitti on helppo päästellä suoraa baanaa lähes koko matka. Ilman pysähdyksiä matka kestää noin puolitoista tuntia, mutta meiltä se otti yhden pysähdyksen taktiikalla vähän reilu pari tuntia.

Oltiin varattu Booking.comin kautta huoneisto kahdeksalle, majoituspaikan nimi oli Mooni Cottage ja se sijaitsi joen varrella noin 1,5km päässä keskustasta. Etäisyys ei haitannut koska meillä oli oma auto millä liikuttiin ja muutenkin majoitus sopi meille enemmän kuin hyvin. Mooni Cottage on pieni “mökki”, joka oli vuokraajan päätalon pihalla. Piha oli todella kaunis ja huoliteltu, sieltä löyty grillit, mukavat puutarhakalusteet ja lasten iloksi myös trampoliini. Pärnuun saavuttaessa meitä vastassa oikein mukava ja iloinen rouva koiransa kanssa, jotka toivotti koko porukan lämpimästi tervetulleeksi. Sisätilat mökissä ei vastannut ehkä kaikilta osin odotuksia, siltä osin mitä kuvat antoi ymmärtää. Jokatapauksessa viihdyimme erittäin hyvin ja paikka tuntui kotoisalta.

Tässä meidän mökin pihaa ja terassia. Noilla punasilla tuoleilla me aikuiset istuttiin illalla, kun jo muut oli menny nukkumaa ja naatiskeltiin lasit tai kaks viiniä 🙂

Ensimmäisenä iltana reissupäivän päätteeks, käytiin vielä katsastamassa ranta

Ilta-aurinko Pärnun rannalla

Aurinkoa, syömistä, shoppailua ja aktiviteettia

Pärnussa mielestäni parasta on se, että sieltä löytyy kaikkea mitä perhelomalta toivoa saattaa ja lyhyeltä etäisyydeltä. Ensimmäisenä päivänä päätettiin hoitaa shoppailut heti pois alta, lapsilla oli kaikilla vähän omaa rahaa, jotka saivat käyttää haluamallaan tavalla ja nehän piti saada ÄKKIÄ pois polttelemasta taskuja 🙂 Käytiin Pärnu -keskuksessa josta löyty kauppoja kaikkien makuun ja RÜÜTLI ostoskadulla, missä puolestaan paljon pieniä kivoja puoteja. Yksi merkittävä asia mihin itse kiinnitin erityistä huomiota oli katujen ja yleensäki koko ympäristön siisteys, kapungilla on mukava kulkea ja ihastella kauniita vanhoja rakennuksia.

Meillä kävi tuuri säiden puolesta, saatiin kaikki kolme päivää paistatella auringossa. Toinen päivä vietettiinki rannalla, me otettiin Emilian kanssa aurinkoa kun lapset ui ja nautti rannalla olemisesta, äiti puolestaan viihty enemmän varjossa ja sai viettää vähän omaa aikaa rantakadulla kävellen ja nauttien. Uimassa kävin kerran tai no, – eipä sitä niinkään uimiseks voi kutsuu, enemmänki kahlaus ja kastautuminen. Ranta on niin matala, että joutuu aikamoisen matkan tarpomaan jos mielii uimaan mennä 🙂 Siinäkin mielessä turvallinen lapsille.

Neljä vuotta sitten reissun hitti oli polkuautot mitä vuokrataan rannan tuntumassa. Niitähän ei oltu unohdettu, niinpä pitihän se lapsille suoda, että lähetään letkassa polkemaan pitkin katuja ja puistoja 🙂 Se oli kyllä hauskaa ja siitä jäi taas kivat muistot, mahdettiin olla näky kun minä nokkamiehenä, lapset välissä ja Emilia Äidin kanssa peränpitäjinä mentiin letkassa ja ääntähän riitti!

Syöminen Pärnussa on melko edullista ja annokset isoja. Meillä ravintolalasku 8 hengen porukalla maksoi 50-70€ ja ruokaa kannettiin vielä kotiinkin, mitä ei jaksettu syödä. Aamupalat ja iltapalat tehtiin mökillä, siellä oli jääkaappi, mikro ja pieni liesi. Käytiin Selverissä ostoksilla, missä oli todella hyvä valikoima kaikkea mitä tämmösellä porukalla tarvii. Yritettiin kahtena päivänä mennä Steffanii syömään, joka on suosittu pizzoistaan, näitä löytyy Pärnusta kaksi, toinen rannassa ja toinen keskustassa. Kummallakin kerralla jonot ulottui pitkälle kadulle asti, niinpä päätettiin etsiä toinen vaihtoehto. Yksi jotai voin todella suositella erityisesti palvelun osalta oli La Boca, harvoin tulee vastaan niin ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua ravintoloissa.

Naurua ja väsymystä

Niinkuin tämmösellä porukalla matkatessa kuuluukin, niin sinne mahtui paljon tunnetiloja päädystä päätyyn. Ensin iloitaan ja nauretaan, minkä jälkeen itketään ja yleensä se johtuu väsymyksestä tai siitä, ettei kaikkien tarpeet osu yksiin. Vaikka oltiin väsyneitä reissun jälkeen, oli se kokonaisuudessaan kruunu tälle kesälle. Opittiin toisistamme ja itsestämmeki paljon, vaikka siellä hampaita kiristeltiin ja otsalohkoa välillä jomotti, niin reissu jätti kuitenkin lämpimät muistot, mitkä ei takuulla unohdu. On selvää ettei kolmen eri perheen dynamiikka voi täysin toimia yhteen, mutta vaikka viimisenä päivänä oltiin sitä mieltä ettei koskaan enää, niin väitän että meille kaikille jäi reissusta niin hyvä fiilis, että tullaan varmasti vielä tekemään se uudestaan 🙂