Taas oli aika pistää kamat kasaan, varata venematka Phuketin satamaan mistä jatkettiin edelleen autolla lentokentälle. Jotenki tuntu tosi haikeelta jättää Koh Yao Noi taakse, koska se oli paikka missä saatiin todella relata ja paikka mistä molemmat pidettiin. Eikö sitä kuitenkin sanota, että bileistäki pitää lähteä silloin kun on vielä hauskaa, jolloin jää ne parhaat fiilikset ja muistot.

Koh Samuille lennettiin Bangkok Airin potkurikoneella, mikä tarjos hienot kyydit noin 4000m korkeudessa. Matka meni meillä kummallaki aika omissa oloissa, koska oltiin päätetty vähän mököttää 😀 Sovittiin Koh Samuin lentokentällä, että lopetetaan mökötys ja nostetaan energiat taas sille loma levelille. Kahestaa kun matkustaa, niin siinä ollaan ja mennään kuin paita ja *erse, ei liene ihme jos välillä vähä kiristää ja sehän vaa puhdistaa ilmaa.

Bangkok Airin potkurikone Phuketista Koh Samuille.

Samuilta oltiin varattu kolmeksi yöksi hotelli Choengmon beachiltä, White house beach resort & spa. Paikka on vähän sivummassa Samuin vilkkaalta päärannalta Chawengiltä, jonne meidän hotellista oli matkaa noin 8km. Choengmon on tosi kiva ja suojanen ranta, valkoinen pehmeä hiekka, hyvä uida ja nauttia auringosta. Rannalle suuntaa aika paljon pariskuntia ja perheitä, nuoria bilettäjiä ranta ei vedä puoleensa, koska juhlia siellä ei juuri järjestetä.

Vastaanottomaljat White House Resort & Spa:ssa

Allas-alue oli tosi mukava ja viihtysä, vieressä oli ravintola mistä sai tilata juomia altaalle.

Ranta alkoi heti kun astu hotellin ravintolan portailta alas. Hiekka oli tosi pehmeää ja ranta täysin roskaton.

Ensimmäisenä iltana vuokrattiin heti isompi 125cc skootteri alle, koska se on vaivattomin tapa liikkua paikasta toiseen. Tiet Samuilla on hyviä ja saaren kiertääkin yksi iso päätie, josta sitten pääsee puikkelehtii eri rannoille ja sisämaahan, mistä löytyy esimerkiksi vesiputouksia missä käytiin ja mihin ehdottomasti kannattaa Samuilla tutustua. Samuin suurin vesiputous on Waterfal 2, joka on noin 80m korkea. Skootteri jätettiin parkkipaikalle missä oli norsuja ihan vieressä, tarjoavat siellä myös kyytiä niillä. Ohitettiin norsut ja lähdettiin kävelemään kohti putouksia, vastassa meitä oli kuitenkin auto joka vei meidät vielä syvemmälle metsään, ennen kuin päästiin itse patikoimaan. Autokyyti maksoi 100 bahtia henkilöltä ja tarjosi semmoset kyydit, että Emilia kilju koko matkan, koska pelkäsi auton kaatuvan. Mielestäni se oli ihan tavallinen offroad, jota kesti vaivaset 5 minuuttia 😀

Yritin näyttää yhtä vahvalta kuin juuret. Tässä kohtaa vielä voimissani, mutta olisittepa nähny ku pääsin ylös vesiputouksille!

Lähdettiin kiipeämään ylös putoukselle, suurin osa porukasta oli jäänyt alajuoksulle uimaan ja ottelemaan kuvia. Nousu oli paikoin melko jyrkkää ja tukea sai ottaa, millo mistäkin oksista ja juurista. Flipflopit ei siihen tarkotukseen ollu ehkä ne parhaimmat. Emilia koki noustessa vähän korkeanpaikan kammoa, mutta hienosti voitti pelkonsa. Ylös päästiin ja sieltä maisemat oli ihan mielettömät, ensimmäisenä heitettiin vaatteet veks ja pulahdettiin putouksen altaaseen vilvottelemaan. Paikalle tuli meidän lisäks joku poika porukka, ketkä alotti selfie tykityksen. Katottiin kylmä hiki otsalla niiden touhua, kun eivät keskittyneet mihin astuu, vaan enempi vaa ilmeisiin miltä kamerassa näyttävät. Välillä näytti siltä että nyt kaveri tippuu kun horjahteli siihen malliin. Onneks me kuitenkin ollaan vastuussa loppu viimein pelkästään itestämme 🙂

Waterfal 2 – Koh Samui. Maisemat oli huikeet vesiputouksen yläpäästä.

Emilia pulahti vesiputouksilla uimaan ja uskaltautui hetkeks jopa altaan reunalle, mistä lähti pudotus.

Innostuttii vähän valokuvailemaanki, koska puitteet siihen oli aika huikeat.

Voi sitä ilon määrää ku Emilia pääs keinumaa 🙂

Samuilla kannattaa mennä Chawengin keskustaan, mistä löytyy ruokatori. Ruokatorilla on monia kojuja, mistä saa erilaista ruokaa. Hinnat kojuissa oli tosi kohtuulliset, vaikka oltiinki keskellä vilkkainta turistialuetta. Sieltä löyty monta hyvää ruokaa, mutta meidän ehdoton suosikki siellä oli Nepalilainen, mistä tilattiin Tandoorin kanaa ja naan -leipää sipulilla 😛 OLI HYVÄÄ! Vaikka Thaimaassa ollaanki, niin kiva välillä heittää huiviin muitakin makuja kun pelkästään Thai ruokaa.

Emilia jonottamassa kojulle tekemää tilausta.

Hyvä ruoka parempi mieli

Tässä se herkullinen Nepalilainen!

Keskustan läheltä löytyy myös iso ostoskeskus Central Festival Samui, missä kannattaa käydä. Satutiin ite sopivaan aikaan kun siinä edustalla oli markkinat. Sieltä löytyy kaikenmoista, vaatteita, ruokaa, koruja ym tavaraa. Kohtuullisella ja asiaankuuluvalla tinkaamisella tarttuu helposti ja edullisesti kaikkea pikkukivaa mukaan. Ite en tosin ostanut sieltä mitään, mutta Emppu löysi kivat sulkakorvikset 🙂

Ruokatorin vieressä kojuja mistä löytyy kaikenlaista rojua.

Myyjät vetää hyvällä fiiliksellä, naukkailee väkevämpää aina välissä 🙂

Istuttiin kävelykadulla drinkeillä ruokailun päälle.

Samui on kiva paikka, jos kaipaa lomalta sitä, että kaikki löytyy suhteellisen läheltä ja helposti. Hieromalaitoksia on joka kadun varrella ja niissä palvelut vaihtelee, eli mikäli haluaa täydenpalvelun hieronnan, valitsee paikan missä henkilökunnalla on arkisemmat vaatteet yllä ja sit taas ihan normihieronnat paikoista missä ollaan pukeuduttu yhteneväisesti, näistä saa myös parhaimmat hieronnat. Chawengista löytyy myös ns. punastenlyhtyhen alue, mistä saa vapaasti valita hieronnat kaikilla mausteilla ja ottaa sieltä vaikka hierojan vielä mukaan hotelliin jatkamaan.

Chawengin ranta täyttyy illalla erilaisista ravintoloista, jotka ovat pääosin hotellien pyörittämiä.

Lähdettiin iltakävelylle rannalle ja päädyttiin istumaan lasilliselle kivalle paikalle Chawengilla.

Tässä ollaan syömässä Samuin viimistä ateriaa, ennen kuin laiva lähtee kohti Koh Pangania.

Tämä Samuista meidän osalta, 3 yötä riitti ja kiva lähteä jatkamaan matkaa. Seuraava saari on Koh Pangan.