Kamala Beachiltä herättiin huonosti nukutun yön jälkeen vähän väsyneinä, mutta onneks pieni väsymys ei niin lomalla haittaa. Syötiin hotellilla vielä aamiainen, minkä jälkeen oltiin valmiina lähtemään kohti Koh Yao Noi saarta. Taxi otettiin paikallisen matkatoimiston kautta ja se maksoi Kamala Beachiltä satamaan 800bahtia, mikä on aika paljon, mutta Phuketissa ja muilla turistialueilla kuljetusten hinnat on korkeammat. Matka satamaan kesti noin 40min ja se meni joutuisasti uudenkarhealla maasturilla. Satamaan tultua, maksetaan ensin sisäänpääsymaksu 20bahtia ja sitten luukulle ostamaan itse venematka saarelle, joka maksoi 200bahtia henkilöltä, mikä on aika edullinen, kun matka taitettiin vielä speedboatilla.

Odotellaan satamassa speedboatin lähtöä kohti Koh Yao Noita

Noin 30min venematkan jälkeen saavuttiin Koh Yao Noin saarelle jossa vastaanotto oli tosi ystävällinen. Sataman meininki eroaa paljon muiden turistisaarten meiningistä, täällä oltiin ystävällisiä, eikä kukaan yrittänyt myydä tai tarjota mitään. Meiltä kysyttiin vain, että mihin hotelliin ollaan menossa ja näytettiin auto minkä lavalle hypättiin. Ajettiin noin 20min kunnes saavuttiin perille Klong Jark Beachille, jolla majotuspaikkamme sijaitsi. Lava-auto pysähtyi Sabai Corner Bungalowsien eteen, josta oltiin Agodan kautta jo ennen reissua varattu 3 yötä rantabungalowista merinäkymällä, ihan rannan tuntumasta. Kuljetus satamasta maksoi 200bahtia, joka on hyvinki kohtuullinen hinta, ja täytyy aina muistaa, että meillä ei taxit suomessa edes liikahda tuolla rahalla euroiksi muunnettuna.

Kuvassa meidän oma pikku mökki merenrannalla 🙂 Tässä vietettiin 3 yötä

Sabai Corner Bungalow sisältä

Majoituspaikan ravintolasta kuvaa, istuttiin yleensä aina tässä kuvassa olevalla patiolla missä nautittiin herkuista

Majoituspaikassa ei ollut tavanomaista buffettia, vaan jokainen sai koota mieleisensä setin aamupalalistalta. Hedelmät oli tuoreita ja leivät itsetehtyjä paikanpäällä.

Välipalaksi maistui paikan itse tehty luomujugurtti tuoreiden hedelmien ja hunajan kanssa

Majoituspaikan vastaanotossa meidät toivotti lämpimästi tervetulleeksi Saksalainen rouva, joka tarjosi ensimmäisenä kylmää juotavaa ja kyseli kuinka matka on mennyt. Käytiin siinä läpi käytännön asioita ennen kuin lähdettiin katsomaan meidän omaa pikku mökkiä, joka oltiin varattu. Yhtenä erikoisuutena mainittakoon, että respassa oli jokaisella huoneistolla omat kirjat, johon itse täytetään kaikki mitä vierailun aikana syödään, juodaan tai vuokrataan. Esimerkiksi me täytimme ensimmäisenä päivänä kirjaan ruoat ja juomat mitkä tilattiin sekä skootterin vuokrausen. Päivän päätteeksi henkilökunta laskee aina summan yhteen ja merkkaa sen kyseisen päivän kohdalle. Tosi helppoa ja kivaa kun pystyy seuramaan mitä on mennyt vierailun aikana, eikä tarvitse koko ajan olla rahapussia kaivamassa. Koko summa maksetaan vasta, kun huone luovutetaan. Bungalow oli just niin siisti ja viihtyisä, kun mitä se anto varatessa odottaakin. Terassi oli kahdessa tasossa, missä molemmissa oli omat riippumatot. Eipä mennyt kauaa, kun ne otettiin käyttöön siirtymisen jälkeen 🙂

Koh Yao Noi

Jos kaipaa rauhaa ja rentoa chillailua, kannattaa suunnata Koh Yao Noille. Saari ei kuulu ehkä ihan niihin yleisimpiin, jotka me Thaimaasta tunnetaan. Saari sijaitsee Phuketin ja Krabin välissä, mistä onkin yhtä pitkä venematka molempiin saariin. Saarella asuu muslimienemmistö ja pääelinkeino on kalastus. Se on myös varmasti yksi syy siihen, miksi saari on pysynyt lähes “salaisena” paratiisina, täällä ei nimittäin myydä kuin muutamassa kaupassa alkoholijuomia ja niissäkin hinnat on tavallista korkeammat. Muslimien pitämissä ravintoloissa ei myöskään tarjoilla lainkaan alkoholia, mutta käsityksen mukaan kuitenkin kaikissa majoituspaikoissa niitä saa. Mitään valtavia turistikatuja saarella ei onneksi ole, ainoastaan muutamia krääsäkauppoja, mistä löytyy samat tuotteet kuin muualtakin ja nekin aika väljästi toisistaan ympäri saarta.

Istuttiin syömässä Koh Yao Noi townissa, ruoka-annos täällä maksoi 50 bahtia eli noin 1,30€

Kiva Cocobello kahvila toisella puolella saarta mihin ajeltiin mopolla. Jäätiin samaan paikkaan katsomaan myös huikean hieno auringonlasku

Saaren kaunista kasvillisuutta

Nää tuoreet saarella kasvatetu minibanaanit on ihan mielettömän hyvänmakusia ja hyvä snacki ottaa rannalle mukaa.

Kolmantena päivänä lähdettiin majotuspaikan järjestämälle veneretkelle. Meitä oli kaikkiaan 8 henkeä ja hintaa tuli 750bahtia per nuppi. Veneretkellä pysähdyttiin kaikkiaan viidessä eri paikassa. Kaksi niistä oli luolia, jotka johti laguuneille, pari autiorantaa, jossa syötiin eväät ja paistateltiin auringossa ja sitten vielä tosi mystinen paikka kiviseinien sisällä jossa oli hitokseen isoja lepaikoita. Reissu kesti koko päivän, mutta suositellaan ihan ehdottomasti, koska kaikki paikat oli näkemisen ja kokemisen arvoisia.

Lähdettin kokopäivän veneretkelle kiertelemään saaria. Keli ei olis voinu parempi olla, lähes tyyni meri.

Ilonen Emilia nauttimassa auringosta 🙂

Saarikierroksella tuli vastaan ihan huikeita paikkoja ja luonnonmuovaamia luolia ym.

George in the jungle

Mielettömän upee luonnonranta, meidän onneks täällä ei ollut ketään muita ja saatiin nauttia ihan kaikessa rauhassa.

Vesi oli ihan sairaan lämmintä

Skootteri kannattaa ehdottomasti vuokrata, koska saarella on kohtalaisen hyväkuntoiset tiet ja liikenne on rauhallista. Meillä oli skootteri koko visiitin ajan ja ajettiin saari ristiin rastiin ympäri. Löydettiin myös yksi todella upea luonnonranta, missä ei ollut yhtään hotelleja, ainoastaan yksi pieni “kioski” mistä sai ostettua juotavaa ja jotain pientä snäksiä. Rannalla saatiin olla ihan rauhassa ja uskalsi lakiakin uhmata hieman ja paistatella aurinkoa valkoiselle pepulle 😉 Varovainen tulee kuitenkin olla, varsinkin kun Koh Yao Noi on vielä muslimisaari. Maassa maan tavalla ja paikallisia täytyy kunnioittaa, vaikka vähän omaa vapauttakin on kiva ottaa.

Luontoa kauneimmillaan

Löytyhän sieltä rannalta vähän huviaki 🙂

Luonnonranta missä sai nauttia auringosta lähes privaatisti, vain jokunen pitkähäntävene ajeli ohi sillointällöin. Kulku rannalle oli vähän hankala, mutta kaiken sen arvoista.

Tutustuttiin venereissulla Sakalaisiin ja pariin Ranskalaiseen naiseen, vietettiin parikin iltaa yhdessä majoituspaikan ravintolan patiolla ja oli tosi mukavaa. Yksi uusista tuttavuuksista kertoi löytäneensä saarelta jooga retriitin ja innostuttiin lähtemään mukaan. Tosin retriitti jätettiin tällä kertaa välistä ja osallistuttiin yksittäiselle jooga tunnille. Täytyy sanoa, että vaikka olin tunnin ainoa miespuolinen, niin tykkäsin tosi paljon, enkä pelkästään silmän ilosta, vaan itse treenistä. Ollaan aikasemmin oltu tantraamassa ja harjotettu pariasanoita ym. mutta tää tunti tosiaan tuntu treeniltä ja meni kyllä perille. Tunnin jälkeen olo oli ihan mahtava ja oli kiva lähtee rannalle paistattelemaan päivää.

Joogatunnilla Koh Yao Noilla. Ihan mieleetömän hyvä vetäjä ja tehokas tunti!

Ulmar’s Nature Lodge – Island Yoga

Tekemistä saarella riittää, vaikka rauha on jokapuolella läsnä. Mielestämme paikka sopii erinomaisesti reppureissaajille joille juhliminen ei ole ykkös asia ja myös perheille. Mietittiinkin , että jos jos joskus tänne suuntaan tullaan lasten kanssa, niin tämä paikka sopii siihen täydellisesti.

Nyt on aika alkaa valmistautumaan unille, koska aamulla suunnataan takaisin Phukettiin josta lennetään Koh Samuille, mitä ja minne, se selviää myöhemmin. Hyvää yötä Koh Yao Noilta 🙂